top of page

Myynti tuo muutosvalmiutta konepajallesi

Myynti on kasvun, kehityksen ja menestyksen kulmakivi. Jotta myynti olisi tehokasta, sen on oltava strategista, suunnitelmallista ja tavoitteellista.


Kuvituskuva

Tämä blogiteksti perustuu SIX Valmistusklubin webinaariin "Myynti tuo muutosvalmiutta konepajallesi". Nauhoitteen löydät täältä: https://businesstampere.com/tapahtumat/six-valmistusklubi-myynti-tuo-muutosvalmiutta-konepajayrityksellesi/


Nauhoitteen lopusta löydät myös Stryni Oy:n TJ:n Vesa Kosken haastattelun uusasiakashankinnasta ja myynnin johtamisesta.

Strategia – Tiedosta riskit, hallitse kasvu


Yksi keskeinen asia myynnin kehittämisessä on strateginen ajattelu. Onko liiketoimintasi liian riippuvainen muutemasta asiakkaasta? Miten voit kasvattaa myyntiä hallitusti? Näihin kysymyksiin vastaaminen auttaa luomaan kestävän ja kannattavan myyntistrategian. Konkreettisten tavoitteiden määrittäminen antaa selkeän suunnan kasvulle ja myynnin tekemiselle (Nauhoitteessa on konkreettiset esimerkit asiasta.) Pahin tilanne, mutta silti hyvin tyypillinen, on se, kun yritys toivoo kasvua, mutta mikään tekeminen ei muutu.


Uusasiakashankinta – Myynnin kuninkuuslaji


Uusien asiakkaiden hankinta on myynnin todellinen taidonnäyte. Se vaatii rohkeutta, suunnitelmallisuutta ja sitkeyttä. Me suomalaiset emme ole kansakuntana tässä parhaita. Mielellään otamme tilauksia vastaan tutuilta asiakkailta. Monikanavaisuus on erittäin tärkeää: puhelin, LinkedIn sekä www. Oikeilla toimintamalleilla voi rakentaa luottamusta ostajien kanssa ja vakuuttaa heidät palvelun tai tuotteen erinomaisuudesta.


Luurikammon voittaminen – Rohkeutta ja valmistautumista


Moni myyjä kokee jännitystä ennen soittamista – tämä on täysin luonnollista! Tärkeintä on tiedostaa luurikammo ja ottaa käyttöön toimintamallit, jotka auttavat sen voittamisessa. Hyvä valmistautuminen, selkeät myyntipuheet ja oikea asenne auttavat tekemään puheluista sujuvia ja tehokkaita. Kun soittamisen kynnys madaltuu, myyntityöstä tulee helpompaa ja tuloksellisempaa.


Digitaalinen näkyvyys – Myyntiä tukevat työkalut


Tämän päivän ostajat etsivät tietoa verkosta ennen päätöksentekoa. Siksi yrityksen verkkosivujen ja LinkedIn-profiilien tulee olla ajan tasalla. Hyvin suunniteltu verkkonäkyvyys voi olla ratkaiseva tekijä asiakkaan ostopäätöksessä. Laadukas verkkosivusto, aktiivinen somepresenssi ja asiakaslähtöinen sisältö auttavat luomaan uskottavuutta ja herättämään kiinnostusta.


Myynti on johdettavaa toimintaa


Hyvä myynti ei synny sattumalta – se vaatii suunnittelua, aikataulutusta ja tavoitteiden asettamista. Myyntisuppilo, viikkotavoitteet ja myynnin seuranta ovat keskeisiä elementtejä onnistuneessa myynnin johtamisessa. Kun myyntiprosessi on systemaattinen ja tavoitteellinen, kauppoja syntyy enemmän ja asiakassuhteet vahvistuvat. Lähtökohtaisesti teknisen koulutuksen saanneilla myynnin johtaminen ja myynnin seuranta ovat hyvin vieraita asioita.


Kohti menestyksekästä myyntiä


Myynti on yrityksen elinehto, ja oikeilla työkaluilla siitä voi tehdä entistä tehokkaampaa ja mielekkäämpää. Kun strategia on kunnossa, rohkeus kohdillaan ja digitaaliset työkalut tukena, myynti ei ole enää este – vaan mahdollisuus!



Kirjoittaja:

Janne Viinikkala


Janne Viinikkala on pitkän linjan sarjayrittäjä. Hänellä on 20v kokemus myynnistä teollisuuteen. Erilaisten yritysten myynnin haasteet ovat tulleet hänelle tutuksi myös hallitustyön ja liikkeenjohdon konsultoinnin kautta.




コメント


bottom of page