top of page

Liikkuvat työkoneet muuttuvat itseohjautuviksi – mullistaa työn tuottaman arvon

Työkoneet itsenäistyvät vauhdilla. Se vaikuttaa kuljettajan työnkuvaan. Tampereen yliopisto kehittää robotiikkaa, joka tekee työstä sosiaalisesti ja ekologisesti kestävämpää.
Kuva: Getty Images

Liikkuvien työkoneiden sähköistyminen lisää tuottavuutta ja vähentää päästöjä. Tampereen yliopiston prosessien säädön professori Matti Vilkko kertoo, että älykkäät työkoneet voivat myös tehdä duunarin arjesta mielekkäämpää.

 

Suuret liikkuvat työkoneet, kuten metsä- ja kaivinkoneet, kehittyvät entistä autonomisemmiksi. Se tarkoittaa, että ne pystyvät tarkastelemaan työympäristöään ja tekemään siihen liittyviä päätöksiä ilman ihmisen jatkuvaa valvontaa ja ohjausta.

 

Vilkon mukaan autonomia tekee kuljettajien työstä tehokkaampaa, mutta myös mielekkäämpää. Kun kone hoitaa toisteiset työt, voi ihminen keskittyä muihin asioihin. Se luo alan ympärille täysin uudenlaisia mahdollisuuksia.

 

Liikkuvan työkoneen ohjaaminen vaatii teknistä taituruutta. Kokenut metsäkoneen kuljettaja voi yltää moninkertaiseen tuottavuuteen kokemattomaan verrattuna. Usein työ on kuitenkin yksitoikkoista. Se ajaa osaajia muihin hommiin luoden alalle työvoimapulaa.

 

Ongelmaa helpottaa liikkuvien työkoneiden autonomiakehitys, Vilkko kertoo. Suomessa siitä vastaavat etenkin eturivin työkonevalmistajat sekä Academic Fellows -tutkijat. Heihin myös Vilkko lukeutuu.

 

Murros ei tapahdu hetkessä

 

Vilkko pitää selvänä, että sähköllä ja biopolttoaineella käyvät työkoneet syrjäyttävät nykypäivän dieselkoneet. Niihin tottuneiden kuljettajien ei tarvitse kuitenkaan pelätä kaiken muuttuvan yhdessä yössä. Vilkon mukaan murros tapahtuu asteittain ja isojen teollisuusjättien vetämänä.

 

Hänen mukaansa olemme nyt vaiheessa, jossa monen työkoneen dieselmoottori puretaan pois ja vaihdetaan sähköiseen. Se johtuu siitä, ettei kalliita työkoneita kannata ottaa käytöstä, jos niissä on kilometrejä jäljellä.

 

Vilkko uskoo, että alusta asti sähköisiksi suunnitellut koneet otetaan ensimmäisenä käyttöön teollisuusjättien toimesta. Kun volyymit ovat suuria, pienikin etumatka tuottavuudessa tai energiankulutuksessa kertautuu nopeasti.

 

Kysyntää työkoneiden vaihtoehtoisille käyttövoimille lisää myös CO2-päästöihin liittyvän sääntelyn kiristyminen. Valtioneuvoston vuonna 2022 julkaisemassa selvityksessä arvioidaan, että työkoneiden tiedonkeruun ja tilastoinnin parantuminen edesauttaa konekannan uudistumista ja päästöjen alentamista.

 

Tällä hetkellä Tampereen yliopistossa tutkitaan, miten autonomiset koneet saadaan toimimaan samalla työmaalla törmäilemättä toisiinsa. Vilkko luo kollegoineen myös matemaattisia malleja, joiden avulla monta liikkuvaa työkonetta voi toteuttaa yhteisvoimin samaa tehtävää.

 

Monin tavoin kestävää

 

Vilkko korostaa, että työkoneiden autonomiasta syntyy niin paljon uutta arvoa, että sen laajuutta on vielä vaikea täysin hahmottaa. Huomispäivän älykäs työkone voidaan räätälöidä tarkasti työtehtäväänsä sopivaksi. Se avaa ovia täysin uudenlaisille työnkuville.

 

Työkoneiden kuskit ovat Vilkon mukaan teräviä ammattilaisia, jotka usein tuntevat hyvin työympäristönsä. Kun heidän tehtäviään automatisoidaan, voivat kuljettajat keskittyä toisenlaisen arvon tuottamiseen. Se voi olla taloudellista, sosiaalista tai ekologista.

 

Vilkon mukaan ammattilainen hoitaa autonomisella koneella esimerkiksi puiden kaatamisen ja pätkimisen kuin huomaamatta. Tämä vapauttaa kuljettajalle enemmän aikaa suunnitella toimintaansa metsässä, esimerkiksi eläinten ruokailu- ja pesäpaikat huomioiden.

 

Tämä on vain yksi monista esimerkeistä. Ihminen osaa edelleen valtavan monta asiaa paremmin kuin kone. Siksi työkoneiden autonomiakehitys kannattaa nähdä mahdollisuutena, joka luo uusia työpaikkoja ja muovaa nykyisistä aiempaa antoisampia, Vilkko kuvailee.

 

Työkoneiden ohjaamisen helpottuminen madaltaa myös kynnystä kokemattoman työvoiman palkkaamiseen. Se edistää työllisyyttä sekä lieventää vauhdilla kasvavan alan työvoimapulaa.

 

 

Tämä teksti on osa juttusarjaa, joka käsittelee Mobile Machines Platform of Excellence (PoE) -verkostoa kuuden teeman kautta. Muut viisi teemaa ovat datan luoma uusi arvo, koneiden yhteistyö, kestävät energiaratkaisut, älykkäät ohjausjärjestelmät ja ihminen osana prosessia.

 

Teemat perustuvat SIX Mobile Work Machines -klusterin laatimaan tiekarttaan. Klusteriin kuuluvat Ponsse, Epec, Sandvik, Valmet Automotive, Valtra, Kalmar, Normet, Tana, Nokia, Danfoss, Junttan, Hevtec, Cargotec, VTT ja Tampereen yliopisto. Klusteria koordinoi Tamlink.

 

Tekstit ovat osa EAKR-rahoitteista hanketta Liikkuvien koneiden kaksoissiirtymä (SIX-PoE).

 




Matti Vilkko toimii Tampereen yliopistossa automaatio- ja konetekniikan yksikön päällikkönä. Vilkon tutkimusalaa ovat teolliset prosessit sekä niihin liittyvien toiminnallisten prosessien hallinta.





Comentarios


bottom of page